torsdag 13 december 2007

konstig kund

Låt mig berätta om en kund igår:

det har börjar komma en kvinna och handla i butiken. Hon ser verkligen ut som en kvinna från Östermalmstorg. Hon har päls, Luis Vuitton väska, välklippt hår osv. När hon har handlat tidigare har hon stirrat konstigt på mig men jag har inte tänkt mycket mer på det.
Igår kom hon och handlade. Som vara nummer två kommer en baguette som ligger i en plastpåse. Samtidigt som jag drar hennes varor pratar jag med min chef som precis har handlat så jag är inte så uppmärksam med varorna jag drar. Allt går per automatik när man har jobbat som kassörska i fem år. Helt plötsligt hör jag kvinnan skrika " AKTA SÅ DEN INTE BLIR SMUTSIG!!!". Jag hoppar till och tittar på påsen med baguetten. Jag blir så förvånad och säger tillbaka " Den här? Som ligger i plast?". Hon svarar " Ja!! Jag har basillskräck!". Jag lägger brödet åt sidan och fortsätter dra hennes varor. Då lägger hon upp en vara i taget för att se vilket pris det blir och hur jag lägger varan på andra sidan av kassan. När en påse med 3 kiwis kommer (som kostar 3 för 10kr) utbrister hon igen " Dom där ska vara för 10kr!" Jag svarar " Ja det är det." Men hon tror inte på mig " Men det stod ju 4kr styck?" På den lilla skrämen dom ser finns inte rabatten med eftersom det bara är en rad som syns....man får frågan hela tiden. Det konstiga är att kunder inte tror på en när man säger att priset blir rätt, de måste alltid kontra tillbaka med att det faktiskt inte syns på skärmen att det är tre för 10kr. Då suckar jag tillbaka att "de kan ju läsa på kvitton sen"... Jag får ett hummande sen. Resten av tiden stirrar hon på mig och sen betalar. Det är nu det roliga kommer! När hon står och packar ner sina varor börjar hon prata för sig själv. Högt och argt! Men jag hör inte allt hon säger då jag försöker vara professionell och fortsätta med nästa kund. Det jag hör är:
jshdfgfirh.....plast.....hdgrofbcgs...säkert hennes morsa....htwefodjshg....och hennes farsa....hdheodhxo....plast.....hdidjvfbdxso. Sen går hon. Alla kunder stirrar på henne.
Hmmm....är det mig hon pratar om ? Min morsa och farsa?
Och man kan aldrig ana vilka som är psykon!
Undrar om hon kommer ikväll och handlar? Spännande.

Inga kommentarer: