onsdag 23 januari 2008

Är hemma är det fullt sjå med olika saker. Har spenderat förmiddan med plugg och telefonsamtal med olika personer. Nu var jag precis nere i tvättstugan och langade in en massa tvätt. Varför använder Niklas två par strumpor på sig varje dag? Dubbla strumpor alltså. Ni anar väl vilken lukt han bär med sig hem på kvällarna? Jag tvingar honom att duscha av sig om fötterna när han kommer hem kan jag meddela. Men sen blir det jag som ska tvätta dessa strumpor....

Sitter med uppgiften till boken jag läser nu. "Geography- history & concepts". Den är på engelska men uppgiften är på svenska. Så alla frågor med begrepp är på svenska men när man läser boken lär man sig dom på engelska. Så för att svara på frågan måste man först hitta den den engelska översättningen på begreppen för att kunna hitta det i boken. Detta tar tid och ibland finns inte ordet i ett engelskt lexikon. Kanske vore en idé att skriva alla frågor på engelska? Några frågor jag har knepat med på morgonen:
1. En geografi som strävar efter generaliseringar och att fastställa lagbundna samband kallas: a: idiografisk b:nomotetisk c:deduktiv d:paradigmatisk
2. Vilket av följande begrepp beskriver bäst den kvantitativa revolutionens vetenskapsfilosofiska grund a:positivism b:possibilism c:idealism d: strukturalism

Nu ska jag ta paus och äta lunch. Ska äta resterna från igår, tacos. Oprah börjar ju snart, passar bra att titta på när man äter!

Inga kommentarer: