fredag 7 mars 2008

måste få klaga lite

Ligger här hemma i sängen och latar mig. Eller rättare sagt; vi latar oss. Niklas har tagit sovmorgon så han börjar vid 12. Vi surfar runt för att hitta en bra restaurang att käka på ikväll. Förhoppningsvis kommer J&A sällskapa ikväll men inget är bestämt ännu. Vi har tittat på Gondolen, Grill, Proviant osv. Så vi får se vad som händer ikväll.

Ett uttryck som jag hatar, som jag ser lite överallt, är ordet "orka". Detta ord sprider sig som en löpeld bland folk jag känner. Kommer i olika meningar: "orka hålla på..." eller "men gud orka" eller "åh orka". Vad menas med det?Språkpolis som jag är måste jag säga mitt i ärendet. Det är ju något negativt och det betyder att man inte håller med eller att något är jobbigt att göra eller att någon annan är jobbig. Men skriv det då istället för att bara skriva "åh orka..."!Låter så tonårsaktigt! Speciellt när det kommer från vuxna människor. Och alla vet vi hur tonåringar pratar och uttrycker sig, vill vi vuxna låta som en trött och seg 15-åring?Nä....

Så nu har jag gnällt färdigt för dagen!

Inga kommentarer: