onsdag 20 februari 2008

redovisa

Herregud vilken dag! Jag är helt slut. Kom hem precis och kollapsade i soffan på en gång. Orkar inte ta mig till gymet, jag blir liggande i soffan resten av kvällen. Liten paus i tv-tittandet blir det för att laga middag.

Dagen började med att jag endast fick sova tre timmar inatt. En viss man var ute på galej till klockan 03. Och jag kan inte sova när han är ute så sent. Speciellt när jag ska upp tidigt på morgonen. Så när jag gick och la mig vid 23 låg jag alltså vaken till 03 när HAN äntligen kom hem. Men tror ni att jag lyckades somna då? Nej, självklart somnade han före mig. Snarkandes. Jag fick putta på honom...till slut somnade jag. Vaknade upp med ett ryck 07,05 och gick då upp. Var tvungen att skriva ut mitt arbete och så.

Vid 09 är jag i skolan och då var det dags för 6 timmar av redovisning. Det första läraren säger är: Ni får 15 min på er på varje redovisning. 10 min av dessa ska vara er redovisning av arbetet, resterande 5 min är för frågor av lyssnarna. Ni står här upp på podiet. Varsågoda!
Panik tänker jag. Jag hade inte förberett mig för att stå uppe på ett podium! Blev så nervös! När det väl var min tur att börja hade jag kommit på en bra öppningsreplik för att lätta upp stämningen. Dels för lyssnarna men även för mig själv. Sen släppte allt och jag babblade på som bara den. När det var dags för frågor från lyssnarna sa läraren: ja tiden rullar på så vi får snabba oss på med frågorna.

När det var dags för lunch sa Madde: Ida, så här är det alltid med dig. Du säger att du inte har övat och att du är nervös men när du väl står där framme är det precis som om du aldrig har gjort något annat än att prata inför publik! Alltid är det så här!
Och det är väl sant, det är alltid som värst att ta sig upp på podiet men sen när man står där framme är det kul att stå där! Då är det bara att babbla på. Sen har man ju 5 års träning. Dels efter alla redovisningar men även efter all övningsundervisning man har gjort ute på praktik.

Vid 16 slutade vi äntligen. Då hade man lyssnat på 15 redovisningar. Helt slut. Har huvudvärk. Längtar efter att få sova!

Inga kommentarer: